Zeeuwse pioniersmentaliteit
We spreken Van der Linde vanuit zijn huidige woonplaats in Nieuw-Zeeland. Het tijdsverschil van twaalf uur nemen we op de koop toe. Innovatie houdt zich immers niet aan tijdzones, zeker niet in de logistieke sector. Wat opvalt is de pioniersmentaliteit bij Van der Linde. Vol passie vertelt hij over het Zeeland Connect netwerk, waarin overheid, kennisinstellingen en private partijen gezamenlijk de missie aangaan om de concurrentiekracht van de logistiek in Zeeland te versterken.
“Dit project is de vrucht van de innovatielijnen die wij als consortium in 2019 hebben opgezet. Ons doel is om de regio als dé innovatiehub voor autonoom vervoer op de kaart te zetten. Zeeland biedt de ruimte en de logistieke setting, met korte lijnen tussen de overheid en het bedrijfsleven, om dit soort experimenten uit te voeren. Met het living lab bieden wij het MKB de mogelijkheid om hun R&D versnellen en hopen wij buitenlandse partners naar Nederland te halen”. Volgens Van der Linde kijken de grote technologiebedrijven van deze wereld nu al vol belangstelling naar de regio. “Dat versterkt onze concurrentiepositie en het biedt jongeren de kans om zich aan de regio te binden. Deze broedplaats voor autonoom vervoer is echt een win-winsituatie”.
Geen beren op de weg
Van een simpele rij-taak op een proeflocatie tot zelfrijdend transport op de openbare weg, het is nogal een stap, zo erkent Van der Linde. Het living lab richt zich op een breed scala aan innovaties die nodig zijn om de voertuigen in een logistieke operatie veilig en rendabel te kunnen inzetten op de openbare weg. Dus onder reële omstandigheden. Het living lab is een real-life omgeving, geen geïsoleerde en volledig gecontroleerde testbaan. Het omvat onder meer een openbaar traject van ca. 3 kilometer tussen twee projectpartners. Daar komt van alles bij kijken. Van der Linde beschrijft verkeerssituaties als sluitende spoorbomen en een plots overstekende fietser. Maar ook aan de interactie met andere logistieke systemen en snelle dataverbindingen moet gedacht worden. Ondanks de grote uitdaging ziet hij geen spreekwoordelijke beren op de weg. “Een autonoom rijdend voertuig heeft allerlei sensoren en camera’s maar dat is toch net wat anders dan een ouderwets handgebaar of oogcontact. Daar gaan we mee aan de slag. Het moet tot in de puntjes kloppen”.
Safety First
Gevraagd naar de veiligheid van de overige weggebruikers is Van der Linde stellig: “Safety first”, zo klinkt het aan de andere kant van de lijn. “De systemen leren razend snel. Ze herkennen een situatie en onthouden dat. De techniek is bij een volgende situatie in staat om vroegtijdig te anticiperen”. Het is net als leren fietsen: oefening baart kunst. Volgens Van der Linde zal autonoom vervoer in de toekomst bij gaan dragen aan een drastische daling van het aantal verkeersongelukken. “Er zijn jaarlijks teveel verkeersslachtoffers te betreuren en helaas stijgt dat aantal weer, na jaren van daling. 90% wordt veroorzaakt door menselijk toedoen. Het is tijd om daar verandering in te brengen. De toekomst van veilig en efficiënt verkeer ligt in autonoom vervoer”.